4 tips om maagklachten te voorkomen

  • Geplaatst op
  • Door Health Redactie
  • 0
4 tips om maagklachten te voorkomen

Maagklachten komen veel voor. Vaak is het van korte duur, maar sommige mensen hebben er vaak last van. En dat is vervelend! Met de feestdagen in zicht is het goed om extra goed te letten op factoren die kunnen leiden tot maagklachten.

Gelukkig kun je zelf een aantal dingen doen om goed voor je maag te zorgen:

1. Eet regelmatig

Het kan helpen om de maaltijden regelmatig over de dag te verdelen. Sla geen maaltijden over. Gebruik drie hoofdmaaltijden en neem een aantal keren iets tussendoor. Sommige mensen met maagklachten voelen zich duidelijk beter als zij zes keer per dag een kleine maaltijd gebruiken. Je kunt zelf proberen welke maaltijdverdeling het best bij past.
 

Als je last hebt van zuurbranden, is het verstandig vlak voor het slapen niet meer te eten. Met een volle maag gaan liggen geeft namelijk meer kans op dit soort klachten.
 

2. Kauw goed

Neem de tijd om rustig te eten en goed te kauwen. Goed kauwen is het begin van een goede spijsvertering.
 

3. Zorg voor een goede stoelgang

Een goede stoelgang vermindert de kans op maagklachten. Voedingsvezels bevorderen de stoelgang dus zorg dat je genoeg vezels binnenkrijgt. Voedingsvezels komen vooral voor in volkorenproducten, groente (zowel rauwkost als gekookte groente), fruit, aardappelen, peulvruchten, noten en zaden.
 

Bronnen van (oplosbare) voedingsvezels zijn: 

    • brood (liefst spelt)
    • haver(mout)
    • aardappelen (liefst koud)
    • gekookte spelt/volkorenpasta
    • zilvervliesrijst
    • groenten
    • avocado
    • fruit
    • kokos(meel)


Drink ten minste anderhalve liter per dag, vooral als u veel vezels gebruikt. Anders heeft u juist kans op verstopping. Ook dagelijks wat extra lichaamsbeweging bevordert een goede stoelgang.


Lekkere, smakelijk maar ook gezonde recepten kun je vinden in de kookboeken van Rineke Dijkinga, orthomoleculair en natuurgeneeskundige die nu ook via onze site te koop zijn. Ook een goeie cadeautip! 
 

4. Vermijd voedingsmiddelen die klachten geven

Beperk of neem geen voedingsmiddelen en dranken waarvan je merkt dat je ze niet verdraagt. Veel mensen krijgen last van:

    • vette of sterk gekruide gerechten;
    • zure of koolzuurhoudende dranken, koffie, chocola en alcohol;
    • pepermuntjes.


Het verschilt van persoon tot persoon of en welke voedingsmiddelen extra klachten geven. Het heeft geen zin om in een keer verschillende voedingsmiddelen tegelijk te gaan vermijden. Probeer een voedingsmiddel tegelijk weg te laten en kijk dan eerst of de klachten er werkelijk minder van worden. Als je zomaar veel voedingsmiddelen gaat vermijden, kun je een tekort aan gezonde voedingsstoffen krijgen. 
 

Ter ondersteuning van de maag kun je Phytonics Gastri Comp gebruiken.

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden

Twitter

Facebook